Svi zaljubljenici u dobru muziku i vintage stvarčice obradovali su se kada su čuli da je u „Privrednom gradu“ Centra „Skenderija“ otvorena prva specijalizirana prodavnica gramofonskih ploča. Iako se već neko vrijeme u poznatim sarajevskim okupljalištima „šuška“ o skorom otvaranju trgovine ove vrste nosača zvuka, niko nije vjerovao da će se nešto poput toga zaista i dogoditi. Jedni su svoj pesimizam opravdavali riječima da su gramofonske ploče prevaziđene, da ih je naprosto pregazilo vrijeme, a drugi da je to potpuno neisplativo raditi u ovom trenutku. Ipak, Edin Muftić, direktor izdavačke kuće „Sarajevo disk“, prepoznao je da u glavnom gradu još uvijek postoje oni koji znaju uživati u zvukovima koji nastaju paranjem igle po crnoj plastici te se u konačnici posvetio kako otvaranju ovog dućana, tako i pokretanju online stranice preko koje će također biti moguće kupiti ploče.
Izuzmemo li nova izdanja iza čijeg objavljivanja stoji „Sarajevo disk“, vjerovatno jedina izdavačka kuća u našoj zemlji koja još uvijek vjeruje u vinil, u „Privrednom gradu“ će svi posjetioci moći kupiti i neke kolekcionarske albume. Trenutno je na policama ove radnje oko 700 ploča, a ovaj će se broj u periodu pred nama lagano povećavati. Muftić ističe da veliki broj zaljubljenika u muziku u zadnje vrijeme daje prednost analognom ispred digitalnog formata, za koji tvrdi da je prirodniji za slušanje. To je kao kada, objašnjava nam, tražite ručno rađeni odjevni predmet umjesto onog industrijskog.
„Smatram da muzika ljudima koji je vole, da bi doživjeli njenu potpunu vrijednost, mora imati neki materijalni oblik, nešto opipljivo. Složit ćete se da je vrlo teško pokloniti muziku na Spotifyu, Deezeru ili YouTubeu. To su sve, naravno, moderni nosači zvuka, ali gramofonska ploča ima svoje prednosti u odnosu na ostale formate koji su joj, ruku na srce, i osigurali povratak i ekspanziju. Prije svega, to je analogni nosač zvuka za koji mnogi tvrde, kako rekoh, da ima ‘ugodniji’ i ‘ljepši’ zvuk od onog digitalnog. Također, velikih je dimenzija i dizajn omota jedino na ploči može doći do punog izražaja. Osim toga, unutrašnji omot može nositi i dosta dodatnih informacija o albumu i/ili izvođaču, ali i fotografija. Neki izvođači u svoja izdanja ubacuju i poster, booklet i sl. Ako se na sve to doda i osjećaj nostalgije, lijepih sjećanja koje budi kod nekih ljudi te njihovu potrebu za kolekcionarstvom, dobijamo nosač zvuka koji se ne samo privremeno vratio već se vratio kako bi tu i ostao“, počeo je priču za Stav Edin Muftić.
Iako neki zaljubljenici i sakupljači starih formata prognoziraju i veliki povratak kaseta i CD-ova, objašnjavajući to starom teorijom o cikličnosti trendova, on ipak ne vjeruje u to. Gramofonske ploče, kako govori, imaju poseban sentimentalni značaj zbog kojeg ih kupuju ljudi i dan-danas iako u svojim domovima uopće nemaju adekvatan uređaj za reprodukciju zvuka.
Muftić nam je otkrio da je na ideju o otvaranju specijalizirane prodavnice gramofonskih ploča došao prilikom objavljivanja albuma Freedom of Imagination sarajevskog “one man electro” projekta „dRUMELODY“.
„Ovaj album je objavljen na vinilu, a radili smo ga u kolaboraciji s izdavačkom kućom PDV iz Hrvatske. Tada se poveo razgovor s direktorom Danijelom Sikorom Sixom o tome gdje distribuirati album u Bosni i Hercegovini te smo došli do zaključka da muzičke prodavnice u našoj zemlji jednostavno ne postoje ako izuzmemo nekoliko prodavnica koje ploče drže u maloj količini i kao sporednu grupu proizvoda. Ideja je bila inicijalno njegova, mada sam i ja već duže vrijeme razmišljao o web-prodavnici i distribuciji. S obzirom na to da je sjedište ‘Sarajevo diska’ u jednom prostoru u Centru ‘Skenderija’, zanimljivo je da mi je trebalo nekoliko mjeseci da shvatim da ga mogu pretvoriti u prodavnicu. To je tako kada čovjek razmišlja komplicirano“, kazao nam je kroz smijeh.
Kada smo ga pitali kakvo je generalno stanje u Sarajevu, ali i u BiH, u vezi s kulturom slušanja dobre muzike, Muftić je kazao da je teško izvlačiti bilo kakve zaključke jer ne postoje mjerodavni podaci.
„Jedan od razloga jeste i činjenica da je diskografija u BiH na nivou koji je, nažalost, daleko iza susjeda tako da te stvari kod nas niko i ne mjeri, nema značajnih top lista, istraživanja, objavljenih prodajnih rezultata itd. Sarajevo nema ni muzički festival. Ne želim ulijetati u zamku govoreći kako je šund dominantan i da ubija kulturu slušanja kvalitetne muzike jer je to veoma nezahvalno. Čak i prva ‘Sarajevo disk’ muzička prodavnica nam je probudila optimizam jer se već u prvim danima rada pojavio veliki broj zaljubljenika u muziku i ploče tako da ću zaključiti kako se još sluša dobra muzika i da još, uprkos svemu, ima ljudi koji ne ‘gutaju’ ono što je lahko dostupno i što se nudi na sve strane, već vole istraživati i otkrivati nove izvođače i tražiti kvalitetnu muziku“, mišljenje je Edina Muftića.
Muzička prodavnica u „Privrednom gradu“ trenutno nudi kupcima oko 350 novih naslova i isto toliko polovnih. Najviše ima, naravno, gramofonskih ploča, ali tu je nešto i CD-ova. Kako nam dalje objašnjava Edin Muftić, ovdje se mogu kupiti i reizdanja starih djela te podvlači kako je uvjeren da su žanrovski jako dobro rasporedili asortiman, tj. u ovoj radnji mogu se pronaći i ljubitelji popa i jazza, ali i oni koji vole metal i punk.
„Naravno, trudit ćemo se da nabavimo sve novo što se objavljuje te ćemo pratiti trendove, ali i širiti lepezu naših proizvoda. Imamo i neka vrlo rijetka izdanja koja ‘puknu’ čim ih nabavimo, a konstantna je potražnja za njima. Primjerice, imali smo u kolekciji album ‘Zabranjenog pušenja’ Dok čekaš sabah sa šejtanom u izvanrednom stanju. Ta ploča je prodata prvi dan, a s obzirom na to da se vidi na novinarskim fotografijama iz prodavnice, neprestano primamo upite za nju. To izdanje je vrlo rijetko, teško ga je nabaviti“, govori nam o raritetima koji krase ili su krasili police njegovog malog raja.
Iako će neki i dalje tvrditi kako je „gramofonska kultura“ mrtva, „Sarajevo disk“ će, prema riječima Edina Muftića, i dalje nastaviti objavljivati ploče.
„Naravno, diskografska djelatnost je primarna i cilj nam je da se ona u BiH još više razvija te da, zajedno s razvojem muzičke scene, Sarajevo i BiH ponovo vrate nekadašnju poziciju u tom muzičkom smislu. Usudio bih se reći da je naša kuća jedina u BiH koja i dalje distribuira vinile, neka me isprave ako sam nešto propustio. Razmišljamo i o reizdanjima nekih naših starih albuma, ali o tom potom. Volio bih naglasiti da smo u saradnji sa ‘Šarenim dućanom’ iz Koprivnice reizdali album Perfektan dan za banana ribe prvog i jedinog albuma novotalasnog sastava ‘VIA Talas’, koji je zavrijedio kultni status jer je solo projekt basiste benda EKV Bojana Pečara i vrlo je tražen u regiji. Mislim da je u planu drugi tiraž uskoro. I, naravno, istakao bih i ploče ‘dRUMELODYJA’, projekta multimedijalnog umjetnika Berina Tuzlića, koji je nešto najavangardnije što se pojavilo na našoj alt sceni. Na taj potez smo se odlučili jednostavno prateći trendove, sada svi ozbiljniji izvođači objavljuju na vinilu“, zaključak je Edina Muftića.
Što se tiče prodavnice, na samom kraju nam govori da im je finalni cilj formirati konstantni asortiman od 1.000+ novih i 1.000+ polovnih izdanja te naglašava kako se neće smiriti dok taj cilj ne postignu.
Tekst je izvorno objavljen u sedmičnom listu Stav (juli 2021. godine).