Izdavačka kuća Croatia Records, idejni i pravni nasljednik nekadašnjeg Jugotona, u posljednje vrijeme radi prave stvari s ponovnim objavljivanjem najboljih izdanja jugoslavenske pop i rock scene na gramofonskoj ploči. Sve nostalgičare, ali prije svega ljubitelje dobrog zvuka, obradovala je izdavanjem velike kompilacije autorskih kompozicija Šarla Akrobate, Električnog orgazma i Idola „Paket aranžman“, a s tim trendom je nastavila objavljivanjem „Modre rijeke“ kultnih Indeksa, bez premca najboljeg vokalno-instrumentalnog sastava kojeg su iznjedrili ovi prostori. Album „Modra rijeka“ se može smatrati, kako je to definirao njemački kompozitor Wilhelm Richard Wagner, istinskim gesamtkunstwerkom, totalnim umjetničkim djelom. Ovo se argumentira činjenicom da su Davorin Popović Pimpek i ekipa na ovom konceptualnom studijskom materijalu, koji je premijerno predstavljen davne 1978. godine, napravili sintezu muzike, književnosti, ali i likovne umjetnosti kroz omot čiji je tvorac Dragan S. Stefanović koji se referirao na djelo velikog Mersada Berbera.
Tandem Kovačević – Redžić
Umovi koji stoje iza nastanka „Modre rijeke“ kao muzičkog albuma su Slobodan Bodo Kovačević i Fadil Redžić, gitarista i bas-gitarista Indeksa, a zajedno s njima tadašnju postavu grupe, koja je nastala 1962. godine kao družina brucoša, činili su neizostavni Davorin Popović, Đorđe Kisić, Nenad Jurin te kao pridruženi članovi Ranko Rihtman i Tihomir Pop Asanović. Može se reći da je ovo reizdanje reizdano s povodom. Naime, 22. aprila svi ljubitelji Indeksa sjetit će se da je tog datuma 2004. godine nakon duge i teške bolesti preminuo Bodo Kovačević, tako da se vjeruje kako ovaj vinil ne izlazi slučajno upravo ovih dana. Kako je sam izdavač to opisao, „Modra rijeka“ dva puta je reizdana na digitalnim formatima, a sada po prvi put u 33 godine i na 180-gramskom vinilu. U Abbey Road studiju u Londonu urađen je specijalnom metodom nareza visoke kvalitete half speed master, koji je digitalno transferiran s analognih stereo traka originalno produciranih u Zagrebu i Münchenu 1978. godine. Digitalni transfer visoke rezolucije radio je Goran Martinac iz Croatia Recordsa, a half speed master potpisuje Miles Showell iz Abbey Roada. Producent ovog projekta je Nikola Alexander Borota, a supervizor direktor Croatia Recordsa Želimir Babogredac. Novo likovno oblikovanje reizdanja, uz restauraciju originalnog omota Dragana S. Stefanovića gdje se nalazi utkano djelo jednog od najvećih svjetskih grafičara i slikara Mersada Berbera, potpisuje Darko Kujundžić.
Album „Modra rijeka“ se može smatrati istinskim gesamtkunstwerkom, totalnim umjetničkim djelom
Neke vrlo važne lirske pjesme našle su se na prvom pravom studijskom albumu Indeksa – naslovna „Modra rijeka“, koja otvara materijal recitalom Fabijana Šovagovića i zatvara kreacijom Bode Kovačevića i Ranka Rihtmana, zatim „Blago“, „Brod“, „More“ i „More II“, „Zapis o zemlji“, „Slovo o čovjeku“ i „Pustinja“. Sve ove pjesme čine literarni opus Mehmedalije Maka Dizdara, našeg najvećeg pjesnika koji je kreativnu snagu uglavnom crpio iz kulture srednjovjekovne Bosne i nadgrobnih spomenika njenih žitelja – stećaka. Djelo Maka Dizdara muzički uokviriti, koje je dosta hermetično, većinski slobodnim stihom povezano, na prvu pomisao sulud je potez, ali na prvo slušanje Indeksa svaki slušalac sam demantira svoje inicijalne pomisli. Uprkos dokazanim sviračkim mogućnostima članova, izdavanje jednog konceptualnog albuma poput „Modre rijeke“ i izabrati ga za svoje prvo studijsko nekompilacijsko izdanje, također je zahtijevalo odvažnost. Donekle su Indeksi bili uplašeni vlastite avangarde, što je rezultiralo izostankom organiziranja serije koncerata kojom bi publici predstavili svoje novo izdanje. Da su strepili zbog mogućih negativnih reakcija publike, priznao je i pokojni Pimpek, koji je nakon jednog od rijetkih promotivnih nastupa kazao kako su ljudi ispred bine bili zbunjeni jer su slušali, prema njegovim riječima, neku novu muziku, ali je doživio olakšanje kada su na kraju nagrađeni gromoglasnim aplauzom. Valja podsjetiti da su Indeksi prije ove ploče izdali čak 22 singla i tri kompilacije sačinjene od numera koje su pravili za festivale i izvodili na festivalima.
Lektira novim naraštajima
„Modru rijeku“ je skoro nemoguće žanrovski odrediti. Međutim, muzička je kritika u prošlosti poredila s nekim krunskim izdanjima Pink Floyda, tako da se načelno može opisati kao progresivni rock album. Skoro sve trake na ovom materijalu povezuje izražena prisutnost gudačkih dionica i klavijatura, dok je nekako gitaristička uloga Slobodana Bode Kovačevića ostala u drugom planu. Naravno, ovdje treba izuzeti kompoziciju „More“ na kojoj akustični solo ovog umjetnika donekle čini gro pjesme. Već je istaknuto i to da kompozitorski dvojac koji je radio na svim trakama čine Slobodan Bodo Kovačević i Fadil Redžić, koji je jednom prilikom kazao kako je „Slovo o čovjeku“ vjerovatno nešto najvažnije što je u karijeri napravio. Isto tako, šaljivo je opisivao kako je namučio Bodu dok gitara na ovoj pjesmi nije zazvučala kako treba.
„Modru rijeku“ je skoro nemoguće žanrovski odrediti. Međutim, muzička je kritika u prošlosti poredila s nekim krunskim izdanjima Pink Floyda
Svakako da ponovnim objavljivanjem albuma „Modra rijeka“ izdavač prvashodno cilja na generacije koje su stasale uz Indekse, ali nikako ne treba zanemariti činjenicu da su Indeksi svoje mjesto zauzeli i u muzičkoj kulturi ovih prostora, tako da se s pravom može reći da je ovo svojevrsna lektira nekim novim naraštajima. Indeksi su bili antika rock ‘n’ rolla, preteča muzičkog razvitka svih kasnijih bendova nastalih na ovom tlu, a nepisano je pravilo kako se album prvjenac najviše pamti. Iako su i prije „Modre rijeke“ Indeksi sastavljali singlove koje su potom objavljivali na LP-u, „Modra rijeka“ će ostati upamćena kao prvi namjenski snimljeni studijski album koji je sa sobom donio muzičku novost i kreativnu smjelost po cijenu komercijalnog uspjeha.
Tekst je izvorno objavljen u dnevnom listu Oslobođenje (rubrika KUN).