„Bolest“, „smrt“, „maske“ i „izolacija“ su četiri asocijacije koje će nas podsjećati na godinu koja je već za nama, a peta zasigurno bi bila „muzika“. Muzičari širom svijeta bili su primorani odgoditi svoje nastupe i zatvoriti se u domove kada je na vijestima objavljeno da nam prijeti jedna od najopasnijih zaraza u historiji – COVID-19. Međutim, vrijeme provedeno sa sobom je na mnoge umjetnike pozitivno djelovalo kada je riječ o njihovom kreativnom potencijalu tako da nam je 2020. “porodila” i mnogo nove kvalitetne muzike.
Bili su veoma produktivni strani, ali isto tako i domaći i regionalni muzičari iako spadaju u red najpogođenijih profesionalaca aktuelnom pandemijom, a u nastavku donosimo listu od 19,5 albuma koje biste trebali poslušati do nove 2022. godine. Od toga donosimo deset albuma čiji su tvorci artisti s našeg govornog područja, dok ostatak čine studijski materijali planetarno popularnih pjevača i svirača. Iako su, jasno je, mnoge ploče izostavljene s našeg popisa, cilj je upoznati javnost s najreprezentativnijim setovima pjesama muzičara koji pripadaju različitim žanrovskim odrednicama – od R’n’B-ja, rocka, metala, pa sve do jazza.
Helem nejse – Gluten Tag
Helem nejse je jedinstveni sarajevski rap, hip hop, reggae, dub, ska i rock sastav koji je prepoznatiljiv po svojoj društvenoj angažiranosti koju manifestira mahom kroz satiru kojom ukazuje na probleme koji iz dana u dan tište običnog bosanskog čovjeka. Početkom 2020. godine objavio je osam novih pjesama „stopljenih“ u album „Gluten Tag“, za koji mnogi kažu da je vrhunac njihovog šestogodišnjeg rada. Uz dužno poštovanje materijalima „Go u gostima“ i „Pola čovjek, pola jedan“, novi album je dokaz da su Admir Čular (Čika Gagara), Amer Čanković (Stihomir Klepić) i Tihomir Radić (Toshi Domaćin) napravili dodatni iskorak u svojoj inventivnosti te da su od tinejdžerskog ganga uspjeli postati muzičari na koje se ozbiljno računa. To, između ostalog, pokazuju i saradnje ostvarene s Božom Vrećom, Dinom Šaranom, ali i Abdulahom Sidranom.
Damir Imamović – Singer of Tales
Damir Imamović, sin nedavno preminulog Nedžada Imamovića i unuk Zaima Imamovića, za potrebe snimanja albuma „Singer od Tales“ okupio je svjetsku ekipu muzičara koju su činili Greg Cohen, Derya Türkan i Ivana Đurić. Od samog starta sve je mirisalo na uspjeh. Ovaj album koji je objavila izdavačka kuća Wrasse Records čini 11 sevdalinki i tradicionalnih pjesama od koji su neke poznate, a neke malo manje. „Singer of Tales“, koji je na Transglobal World Music Chartu zauzeo sami vrh i tako postao najbolji evropski world music album godine, dobio je ime po knjizi o usmenoj književnoj tradiciji profesora s Harvarda Alberta Lorda koji se otisnuo u potragu za „živim Homerom“, kojeg je uspio i pronaći u selu Obrov nedaleko od Bijelog Polja u liku Avda Međedovića.
Amira Medunjanin – For him and her
Amira Medunjanin je svoj novi album simboličnog imena „For him and her“ odlučila u potpunosti posvetiti svojim muzičkim herojima – Tomi Zdravkoviću i Silvani Armenulić. Iako je za mnoge bila nepojmljiva kombinacija njenog vokala s jedne i klasičnih kafanskih tekstova i muzike s druge strane, fantastična Sarajka je po ko zna koji put dokazala da za nju ne postoje barijere te da može na sebi svojstven način obraditi numere koje su se sve do njene smjelosti smatrale nedodirljivim.
Amela Frljučkić – Muzička razglednica iz Crne Gore
Harmonikašica Amela Frljučkić u septembru je odlučila predstaviti projekt „Muzička razglednica iz Crne Gore“, koji se sastoji od digitalnog albuma s tradicionalnim crnogorskim kompozicijama aranžiranim za solo harmoniku te od knjige koja prikazuje muzičku raznolikost različitih dijelova zemlje iz koje vodi porijeklo. Kako je sama jednom kazala, ovaj materijal je inspirisan ljubavlju prema spajanju tradicionalnog i novog kroz koje je nastojala prikazati sve ljepote melodija naroda koji žive u Crnoj Gori. „Još ne sviće rujna zora“, „Razbolje se zorna Zorka“, „U Ivana gospodara“, „Primorkinja konja jaše“, „Poljem se vija“ i „Sinoć mi je ruža procvala“ su tradicionalne pjesme koje svaki ljubitelj izvornih i nesintetičkih zvukova treba poslušati u izvedbi Amele Frljučkić na harmonici.
Božo Vrećo & Edin Karamazov – Lachrimae
Božo Vrećo i Edin Karamazov su se pokazali rajskim tandemom. Pjevač o čijim je vokalnim sposobnostima više i suvišno govoriti te virtuoz na gitari i lutnji su u septembru predstavili svoju prvu kolaboraciju – album „Lachrimae“. Nekadašnji lider Halke, supergrupe sastavljene od rasnih sesijskih muzičara, na ovom albumu izvrsno je interpretirao najljepše ljubavne pjesme naših velikih pjesnika, ali je skupa s možda i najznačajnijim bh. sviračem žičanih instrumenata uspio izgraditi jedan potpuno novi muzički okvir u kojem je pronašao mjesto i za dalmatinski, makedonski, sefardski, turski, ali i španski melos.
Sinan Alimanović International Band – Lejla
Naš najveći jazzer Sinan Alimanović je zajedno sa svojim International Bandom u New Yorku izdao album „Lejla“ za Miles High Records. On je uglavnom sastavljen iz autorskih kompozicija učesnika na projektu s primarnim fokusom na djela Sinana Alimanovića, a predstavlja, prema riječima muzičkih poznavalaca, autentičnu transkulturalnu mrežu koja se u kontekstu poimanja savremene umjetničke muzike prostire od Sarajeva do New Yorka. Primarni cilj Sinana Alimanovića bio je da sve kompozicije, iako nastale u različitim vremenskim okvirima, iako artikuliraju dva različita geografska podneblja, iako izvođene u različitim formacijama, zvuče kao da ih je pisala jedna, ista ruka.
dRUMELODY – Freedom of imagination
dRUMELODY, multimedijalni projekt iz Sarajeva iza kojeg stoji jedan jedini čovjek – Berin Tuzlić, krajem septembra predstavio je novi studijski materijal „Freedom of imagination“, mozaik koji čine puzzle pop electro brakea, electro noisea, old school beata, duba te micro housea. Paralelno s predstavljanjem novog albuma dRUMELODY je na YouTubeu objavio i popratni 45-minutni video sniman u šumi, kojim se referirao na temu ličnih sloboda, ali se dotakao i sveprisutne distance među ljudima do koje je dovela pandemija.
Rundek & Ekipa – Brisani prostor
Jedan od rijetkih predstavnika novog talasa koji i dalje ponire sve dublje i dublje u suštinu muzike, dok većina njegovih kolega iz tog vremena uveliko miruje, svakako je Darko Rundek, osnivač nekada megapopularnog Haustora. Na dvostrukom EP-ju „Brisani prostor“ ovaj rođeni Zagrepčanin okupio je Ekipu, muzičke istomišljenike koji su mu pomogli u realizaciji želje da iz studija izađu neki sklopovi nota koji će se još dugo preslušavati. Čini se da je „Brisanim prostorom“ u toj nakani i uspio, a sve nostalgičare u trans će baciti informacija da je nedavno izjavio kako ne isključuje mogućnost ponovnog okupljanja Haustora.
Typical Tourist – Three Suns
Typical Tourist je muzički solo projekt Ismara Žalice nastao početkom 2020. godine. Krajem decembra Typical Tourist izbacuje debitantski album „Three Suns“ u nezavisnoj, kućnoj produkciji, a na albumu se pojavljuju i gosti Lidija LeeDee Kordić (vokal na pjesmi „Mirror Mirror“) te Amila Mila Tabaković (vokal na pjesmi „Stygian“). Ovaj materijal predstavlja svojevrsno unutarnje putovanje ispričano kroz tri sunca: Iron Sun (Željezno sunce), Mourning sun (Tugujuće sunce) i Waking Sun (Izlazeće sunce). Tri sunca predstavljaju različite faze u kojima se čovjek nalazi na ovom putu. Od mračnog, ciničnog i samodestruktivnog do svijetlog, pažljivo optimističnog, kreativnog. „Three Suns“ također postavlja pitanje mjesta, uloge i mentalnog stanja postratnih generacija. Propituje budućnost generacije kojoj Typical Tourist pripada, s akcentom na frazu „nismo tražili da budemo rođeni gdje jesmo i kad jesmo“ i traži, bezuspješno, odgovor na glavno pitanje – Kako dalje?
Marko Louis – Sloboda
Samo par dana pred Novu godinu Marko Louis, sin pokojnog folkera Ljubiše Stojanovića Louisa, obradovao je fanove „Slobodom“, što je nastavak njegovog specifičnog rezonovanja tradicionalnih i savremenih zvučnih kulisa. On je kazao da je ovaj album oda slobodi, koju ljudi već odavno nemaju. Govori da se ljudima nudi iluzija slobode te da je muzika rijetki preostali format koji i dalje nudi slobodu izražavanja. Na „Slobodi“ je sarađivao s Lenom Kovačević, Sky Wikluhom te sa sarajevskim producentom Makom Kulenovićem (Makhi Beatzom), ali i vrhunskim instrumentalistima iz regiona. Na novoj ploči Marka Louisa naći ćete obradu srceparajuće „Vranjanke“, ali i prepjev pjesme „Neverno plavo oko“ njegovog pokojnog oca koju je snimio dok je još nastupao s Južnim vetrom.
Morrissey – I Am Not a Dog on a Chain
Legendarni Steven Patrick Morrissey, kreativno čedo Oscara Wildea i Jamesa Deana te nekadašnji lider grupe The Smiths, začetnika independent pravca u rock muzici, u martu prošle godine izdao je svoj novi album „I Am Not a Dog on a Chain“, koji donosi 11 novih pjesama koje je ovaj Britanac snimao u Parizu, u studiju La Fabrique. Pjevač i poeta koji je poznat po hitovima (iz solo karijere) kao što su „Suedehead“, „Everyday Is Like Sunday“, „The Last Of The Famous International Playboys“, „You’re The One For Me Fatty“ te „My Love Life“ odabrao je Joea Chiccarellija za producenta, a o svom novom kompletu pjesama je rekao da je „nešto najbolje od njega“. Uprkos relativno slabim ocjenama kritičara, ono što fascinira jesu nepromijenjene glasovne sposobnosti Morrisseya koji i u 61. godini zvuči fantastično. S novog albuma već su pjesme „Bobby, Don’t You Think They Know?“, „Love Is On Its Way Out“ i „Knockabout World“ rado slušane.
The Weeknd – After Hours
Četvrti studijski album The Weeknda „After Hours“ izdat je 20. marta, a sniman je skoro dvije godine. Većinski ga je producirao sam Abel Makkonen Tesfaye (The Weeknd) uz podršku nekih utjecajnih muzičkih producenata s kojima je i ranije sarađivao. Muzički, ali i tematski, novi materijal Kanađanina se drastično razlikuje od njegovog prethodnog albuma „Starboy“. Naime, „After Hours“ u sebi, osim modernog R’n’B-ja, objedinjuje i elemente novog talasa, ali i dream popa, što ga čini jedinstvenim. The Weeknd u novim pjesmama bavi se mračnim fenomenima poput promiskuiteta koji dovodi do gnušanja prema samome sebi te bezgraničnog uživanja u životnim porocima. „Heartless“ i „Blinding Lights“ svakako su trake koje su na sebe skrenule najveću pažnju.
Norah Jones – Pick Me Up Off the Floor
Tužno ljeto 2020. ipak je donijelo malo radosti u živote ljubitelja lika i djela Norah Jones, koja je 12. juna pod etiketom izdavačke kuće Blue Note Records izdala novi studijski album „Pick Me Up Off the Flor“. Za razliku od svih njenih prethodnih, donekle jednoličnih izdanja, ovaj put je 41-godišnja kantautorica i pijanistica odlučila svoje fanove obradovati nešto drugačijim zvukom. U novim pjesmama više ne preovladava salonska atmosfera, već se jasno može primijetiti da su na nju u posljednje vrijeme veliki utjecaj imali jazz pop, jazz folk, country, ali i blues, funk, soul, sve do gospela i hip hopa.
Alanis Morrissete – Such Pretty Forks in the Road
Svi oni rođeni početkom 80-ih se kristalno jasno sjećaju koliki je hit bila pjesma „Ironic“ s albuma „Jagged Little Pill“ kanadsko-američke pjevačice Alanis Morrissete kada je objavljena 1996. godine. Iako je nakon toga snimala praćena borbom s ličnim demonima, kao da su je slušaoci zaboravili. No, nakon osmogodišnje muzičke stanke, 2020. godine je objavila kompilaciju 11 novih numera kojima označava povratak na scenu i „razdrmavanje“ njenih pomalo uspavanih poštovalaca.
Queen + Adam Lambert – Live Around the World
Među brojnim u studiju snimljenim pločama našla se i jedna live. Freddie Mercury je preminuo 1991. godine i mnogi su tada prognozirali kraj benda Queen, koji, vjerovali ili ne, gura svoju priču i danas. Drugog dana oktobra Brian May i Roger Taylor uz pomoć mladog Adama Lamberta objavili su CD, ploču, ali i DVD ove rock mašine s nastupa uživo koje su imali u rasponu od juna 2014. do februara 2020. godine. „Another One Bites the Dust“, „Don’t Stop Me Now“, „I Want to Break Free“, „Somebody to Love“ i „The Show Must Go On“ neka su od kapitalnih djela Queena koja nekoliko godina unazad sjajno iznosi Adam Lambert.
Gorillaz – Song Machine, Season One: Strane Timez
Od najpoznatijeg virtuelnog benda na svijetu, koji je osnovao frontmen Blura Damon Albarn skupa s umjetnikom Jamiejem Hewlettom, simpatizerima electro eksperimenata već dugo „trne uši“. „Song Machine, Season One: Strange Timez“ je ime za 43 minute čistog audio ugođaja koji je još potpuniji otkako se u Gorillaz vratio fiktivni basista Murdoc Niccals, koji svojim grooveom dodatno nadopunjuje harmoniju svih deset pjesama koje se nalaze na spomenutom nosaču zvuka. „Désolé“ (što bi u prijevodu značilo „Izvini“) jedna je od najneobičnijih pjesama koju možete čuti, skoro je žanrovski neodrediva, a njena specifičnost se ogleda u kombinaciji elektronskih i konvencionalnih instrumenata te vokala Damona Albarna i fenomenalne Fatoumatae Diawarae. Svi oni koje vole eksperimentirati obradovat će se informaciji da nas „Song Machine, Season Two“ čeka 2021.
AC/DC – Power Up
Dovoljno je reći AC/DC i sve će biti jasno iole kompetentnom slušaocu. Bend bez kojeg historija moderne muzike ne bi imala puno smisla ove godine, iako desetkovan zbog odlaska u vječnost ljudi koji su radili na njegovom osnivanju, nastavlja dalje sa svojom rock ‘n’ roll misijom. „Power Up“ je album objavljen sredinom pretprošlog mjeseca i označava povratak Briana Johnsona za mikrofon, ali i bubnjara Phila Rudda i basiste Cliffa Williamsa. Ovo je ujedno i prvi studijski materijal koji su Angus Young i ekipa objavili od smrti ritam gitariste Malcolma Younga 2017. godine. „Power Up“ je zapravo i posveta pokojnom Malcolmu, a da su se trenutni članovi AC/DC-ja potrudili da novi komplet traka dovedu do perfekcije najbolje govori podatak da je u čak 21 državi svijeta zasjeo na tron muzičkih top ljestvica.
Andrea Bocelli – Believe
„Believe“ italijanskog tenora Andree Bocellija svjetlo dana je ugledao 13. novembra. Prema riječima izdavača, Bocelli novim albumom slavi moć muzike i svaka pjesma na njemu lijek je za uznemirenu dušu. „Believe“ slijedi njegovu live ploču “Music for Hope”, koju čine numere izvedene u povijesnoj milanskoj katedrali Duomo. Album iz 2020. sadrži neobjavljenu kompoziciju pokojnog Ennia Morriconea „Gratia plena“ (iz hvaljenog filma „Fatima“), duete s Alison Krauss i Cecilijom Bartoli te interpretacije „Ave Marije“ i Cohenove „Hallelujah“.
George Benson – Weekend In London
George Benson, Grammyjem nagrađivani jazz umjetnik, u novembru je objavio novi live album „Weekend In London“, koji bilježi njegov nastup iz 2019. godine u kamernoj atmosferi Ronnie Scott’s Jazz Cluba. Tada je virtuoznosti ovog kantautora i gitariste moglo nazočiti samo 250 ljudi, jer je to kapacitet prostora u kojem je svirao, ali danas ovu svirku mogu poslušati ljudi iz svih krajeva svijeta na najvećim muzičkim streaming platformama jer ju je producent Kevin Shirley „sačuvao“ i u digitalnom formatu.
Singlovi Jorje Smith
Iako ne čine novi album, grijeh bi bio ne spomenuti par izvrsnih konceptualnih singlova britanske zvijezde u usponu Jorje Smith. „Rose Rouge“ i „By Any Means“ su pjesme podrške pokretu „Black Lives Matter“, koji ima za cilj skrenuti pažnju na ugroženost crnačke populacije u SAD-u i svijetu i nikad definitivno pobjeđeni rasizam. Također, 1. oktobra nova Amy Winehouse, kako je neki nazivaju, objavila je i kolaboraciju s jamajkanskim pjevačem, tekstopiscem i DJ-em Popcaanom naziva „Come Over“, koja je naišla na opće odobravanje muzičkih kritičara.
Tekst je izvorno objavljen u dnevnom listu Oslobođenje (rubrika KUN).