S epohalne ploče „Paket aranžman“ pobornici nekih novih tendencija u popularnoj muzici mogli su čuti svježe zvukove koje su sa sobom donijele pjesme „Krokodili dolaze“, „Zlatni papagaj“ i „Vi“. Sve tri trake pripadaju bendu čije je osnivanje davne 1980. godine incirao Srđan Gojković Gile – Električnom orgazmu. Električni orgazam je jedini od tri benda koja su uzela učešće na „Paket aranžmanu“ uspio opstati do dana današnjeg. Naime, Idoli su se raspali 1984. godine, dok je samo jednu godinu trajala muzička priča Šarla akrobate. Uprkos tome, Dušan Kojić Koja i Milan Mladenović su sa svojim sastavima koje su formirali kasnije, Disciplin A Kitschme i Ekatarina Velika, ispisali novu stranicu u historiji rock ‘n’ rolla ovih prostora.
Incident na nastupu
Svoj prvi nastup Električni orgazam, grupa s bezobraznim imenom i bezobrazno dobrom muzikom, imao je u junu 1980. godine u maloj dvorani SKC-a, a svega nekoliko mjeseci kasnije izazivaju incident na nastupu u Subotici kada su u stilu pravih punk buntovnika počeli razbijati muzičku opremu na sceni, ali i šarene sijalice koje su trebale uljepšavati scenu. Zbog ovog poteza diskvalificirani su s Omladinskog festivala, a Gile je u nekoliko navrata poslije objašnjavao da je demolirana scena bila isuviše „krhka“. Iako su vremenom žanrovski evoluirali, u potkontekstu njihovih pjesama uvijek se mogla osjetiti tanka nit koja ih povezuje sa Sex Pistolsima, The Ramonesima i Joy Divisionom, punk i post punk sastavima koji su obilježili 70-e i početak 80-ih. No, Gile je tokom razgovora za Oslobođenje otkrio kako on svoju muziku nikad nije doživljavao kao punk iako je to široko prihvaćen stav za njihovu prvu fazu.
Stava je da su „Krokodili dolaze“, „Zlatni papagaj“ i „Vi“ antologija jugoslavenskog rock ‘n’ rolla i ističe kako on tu više nema šta da doda
„Mi smo jedan od prvih bendova koji se bavio tzv. elektronikom. Dovoljno je poslušati prvu pjesmu na našem prvom albumu. Nikad našu muziku nisam doživljavao kao punk. Možda smo imali samo dvije punk pjesme i one su ‘Zlatni papagaj’ i ‘Konobar’. Ako baš moram neku etiketu staviti na taj prvi period, onda bih to prije jednostavno nazvao new waveom nego punkom“, iznio je svoje mišljenje o tome na koji način muzička kritika percipira njegovo autorsko stvaralaštvo.
Srđan Gojković, rođeni Beograđanin, s muzikom je prvi dodir imao kroz kolekciju gramofonskih ploča njegovog oca koji je bio uposlenik Radija Beograd. Svoj muzički angažman počinje kao srednjoškolac u grupi Hipnotisano pile, ispostavit će se kasnije, preteči Električnog orgazma koji je u januaru ove godine proslavio svoj, vjerovali ili ne, 41. rođendnan. Gile je ponovio priču kako je uopće došlo do osnivanja jedne trećine „Paket aranžmana“.
„Poslije koncerta grupe Leb i sol otišli smo u kafanu Mornar. Tada smo bili Ljubomir Jovanović Jovec, Ljubomir Đukić Ljuba i ja. Naprosto sam predložio da napravimo bend i dao mu ime, dok je Ljuba napravio prvu pjesmu – ‘Konobar’. To je to“, sažeo je govor o osnivanju grupe koja će iste godine u studiju Enca Lesića napraviti čudo s kolegama iz još dva sastava.
Govori kako je studio „Druga maca“ bio prvi privatni studio u Beogradu u kojem je bilo raditi, prema njegovim riječima, veoma opušteno i bez ikakve tenzije. Za vrijeme rada u „porođajnim prostorijama teških nota“, otkriva, uopće nisu znali šta će biti sa snimcima.
„Enco Lesić nas je pozvao i predložio da snimimo par pjesama, nismo morali čak ni da platimo za to snimanje. Tek kada je album izašao čuo sam ostale snimke i tada mi je već postalo jasno da će to biti veliki album. Prije svega jer su ta tri benda, po meni, bila nešto najbolje u Jugoslaviji, a činjenica da smo svi na istom albumu samo je dala na težini“, kazao je lider Električnog orgazma.
On dodaje kako je znao da i momci iz Šarla akrobate također snimaju u „Drugoj maci“ jer su Dušan Kojić Koja, Milan Mladenović i Ivan Vdović bili nerazdvojni s tadašnjom postavom grupe čija je priča krenula iz kafane Mornar. O odluci da se ove dvije grupe uz Idole nađu na istoj ploči te o samom njenom nazivu kaže: „Siniša Škarica je bio taj koji je odlučio da ova tri benda stavi na isti album. Branko Gavrić, koji je napravio omot po pozivu Enca Lesića, je smislio da se to nazove ‘Paket aranžman’.“
Dvominutnu pjesmu u kojoj Gile progovara u ime onih koji „vole ženske fine, našminkane, doterane“ i koji su „uredno počešljani, obučeni, obuveni“ snimali su ukupno deset sati. To je, gledajući izvana, dug period, ali lider Električnog orgazma podvlači kako je to čak i malo ako želite napraviti kvalitetan tonski zapis. Isto tako, govori kako ove pjesme ne bi ni bilo da nije bio svjedokom jednog nemilog događaja ispred ugostiteljskog objekta Zlatni papagaj.
Mi smo jedan od prvih bendova koji se bavio tzv. elektronikom. Dovoljno je poslušati prvu pjesmu na našem prvom albumu
„To je zapravo smiješno kratko vrijeme za ozbiljno snimanje. To podrazumijeva i namještanje zvuka bubnjeva i ostalih instrumenata, kao i nasnimavanje i remiks. Nismo mi deset sati svirali tu pjesmu da bismo je usnimili. Zlatni papagaj je bio prvi kafić u Beogradu i u njemu su se skupljali, kako smo ih mi tada zvali, šminkeri. Jednom sam slučajno prolazio tuda i vidio nekakav manji sukob šminkera i punkera i to me je inspirisalo da napravim tu pjesmu“, ispričao nam je.
Stava je da su „Krokodili dolaze“, „Zlatni papagaj“ i „Vi“ antologija jugoslavenskog rock ‘n’ rolla i ističe kako on tu više nema šta da doda.
Krokodili dolaze
„Meni lično je ‘Krokodili dolaze’ jedna od omiljenih pjesama koje sam napravio, a na ‘Paket aranžman’ danas gledam kao na jedan od najboljih albuma 80-ih godina i kao na jedno od najboljih studijskih izdanja jugoslavenskog rocka uopće, možda čak kao na najutjecajniji album ikada snimljen u Jugoslaviji“, ipak je dodao.
Kada smo ga pitali koliki je generalni značaj za cjelokupnu pop-kulturu u bivšoj Jugoslaviji imao new wave, on je odgovorio, iako je to pitanje ostavio muzičkim teoretičarima i kritičarima, da je vjerovatno bio veliki. Bujanje novog talasa kasnije je izrodilo i neke „nježnije“ forme, poput novog romantizma, koji je prema Giletovom mišljenju označio kraj iskonskog novog talasa.
„Novi romantizam je bio grozan pokret, nikad to nisam volio. To je vjerovatno bio trenutak kada je počeo kraj novog talasa, kada je sve to počelo da gubi na značaju i kvaliteti. Nikad ne bih identificirao novi talas i novi romantizam, a još manje novi talas i novi primitivizam“, bio je i više nego direktan.
Uzevši u obzir još uvijek aktuelnu pandemiju koronavirusa koja hara našom planetom i koja je, između ostalog, utjecala i na djelovanje umjetnika, Srđan Gojković Gile nam je kazao da trenutno ne radi na novim projektima, ali je izrazio nadu da će što prije proći ova ludnica i da će tek tada vidjeti gdje će i kako će.